piątek, 29 stycznia 2016

Była wieża ciśnień Zakładów Linodrut w Zabrzu

O wieżach ciśnień trochę już w moim blogu pisałem. Te obiekty od początku 20 wieku pełniły bardzo ważną rolę w systemach hydrotechnicznych wielu miast. Wiem że niektóre były budowane wcześniej. Bardzo często wieże stanowią czy stanowiły bardzo ciekawe przykłady architektury przemysłowej świetnie komponując się z otoczeniem. Niestety czas wież minął, straciły one swoje znaczenie dla procesu dostarczania wody i zostały wyłączone z systemów wodociągowych. Ponieważ nikt się nimi nie zajmował, naturalną koleją rzeczy było niszczenie, następnie rozpadanie sie i w końcu wyburzenie zagrożenia budowlanego. Tak było i w tym przypadku - wieży cisnień znajdującej się zakładów Linodrut w Zabrzu. Znajdowała się ona niedaleko stadionu Górnika i stanowiła dość charakterystyczny punkt miasta. Wybudowano ją około 1900 roku, a wyburzono w 2006. Pod koniec istnienia stan był naprawdę opłakany i faktycznie mógł zagrażać katastrofą. Tylko dlaczego wcześniej nie zrobiono nic by ją uratować? Pytanie bez odpowiedzi i tak już jest po wszystkim. Poniżej poblikuję cztery zdjęcia tej budowli- wszystkie jakie zrobiłem. Pierwsze pochodzi z roku 2003, a trzy następne z końca marca 2006 są to praktycznie jej ostatnie chwile. Kiedyś znalazłem w sieci relację z jej wyburzania - pewnie jeszcze gdzieś jest, ale szczerze nie chce mi się szukać :). Na zdjęciach widoczne są również stare maszty oświetleniowe zabrzańskiego stadionu. Wracając do naszych czasów - ostatnio zauważyłem że z wieżą Huty Zabrze którą już tutaj opisywałem, zaczyna się coś dziać i to niekoniecznie dobrego. Na wiosnę postaram się coś na ten temat napisać i pokazać (o ile będzie co). Zobaczymy...  




 
        

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz