czwartek, 9 czerwca 2011

Pozostałości KWK Pstrowski - Rokitnica

Jeśli ktoś chciałby zagłębić się w noty encyklopedyczne na temat Zabrza, pochodzące z lat 70-80 ubiegłego wieku, dowie się że na terenie tego miasta istniały wtedy trzy kopalnie: Zabrze, Makoszowy i Pstrowski. Po pierwszej został skansen Królowa Luiza, druga nadal fedruje już jako KWK Sośnica-Makoszowy, a trzecia? No właśnie też fedruje jako kopalnia Siltech, lecz do do dawnego poziomu wydobycia i infrastruktury jej obecnie bardzo daleko. W skład kopalni Pstrowski wchodziły również pola znajdujące się w Mikulczycach, Biskupicach, w okolicach Huty (Ludwik i Concordia), oraz szyb Maciej. Tak więc była to jak na tamte czasy bardzo rozległa terytorialnie kopalnia. Niestety transformacja ustrojowa zrobiła swoje i kopalnia została zamknięta. Jednak pozostało po niej dużo śladów, o których oczywiście będę jeszcze pisał. W marcu podczas słonecznej niedzieli zapuściłem się w okolice działającej jeszcze kopalni Siltech, aby zobaczyć co pozostało po zakładzie w którym odbywałem praktykę jako elektronik. No pozostało
coś owszem ale to tylko cień świetności z dawnych lat. Choć jeszcze na torach stoją wagony, to widać wyraźnie ząb czasu i to wszystko robi wrażenie żywego zabytku techniki. Na temat stanu torowiska się nie wypowiadam, ale Intercity to po tym nie pojedzie :) Jak zwykle na koniec kilka zdjęć.









wtorek, 7 czerwca 2011

Wieża ciśnień Huty Zabrze - najstarsza na Śląsku

Długo nie aktualizowałem bloga, ale w wolnych chwilach których było na początku roku niewiele zbierałem materiał zdjęciowy do nowych postów. Wiadomo że okres luty-kwiecień jest najlepszy do wszelkiej industrialnej fotografii, potem zaczyna wszystko zielenieć i po pierwsze nie wygląda to odpowiednio posępnie, a po drugie dużo ciekawych obiektów zasłaniają liście i po prostu nie da się ich sfotografować. Dzisiaj po raz pierwszy podejmuję temat wież ciśnień. Te budowle, kiedyś o krytycznym znaczeniu dla gospodarki wodnej, dziś stoją zwykle zapomniane, opuszczone i grożące w każdej chwili zawaleniem. Dla niektórych budowli to już niewątpliwie ostatnie chwile aby uwiecznić je na zdjęciach. Zaczniemy od najstarszej wieży w naszym województwie - wieży ciśnień znajdujących się na terenie byłej Huty Zabrze. Zbudowano ją w roku 1871, na terenie huty przy drodze zakładowej. Ma więc dokładnie 140 lat, ale niestety jest to chyba ostatni jej okrągły jubileusz. Wielka szkoda że nie znaleziono sensownego pomysłu na jej uratowanie. Na zdjęciach widać jej opłakany stan, każde trafienie pioruna, zakończy jej żywot. Zdjęcia pochodzą z lutego roku 2011.











piątek, 25 marca 2011

Budowa A1 - Przyszły węzeł Maciejów

Budowa autostrady A1 w okolicy węzła Maciejów idzie pełna parą. Pomimo letniej powodzi opisanej w jednym z poprzednich postów postęp prac jest widoczny. Już widać jak autostrada będzie biegła, ukończono też nowy wiadukt który będzie łaczył Żerniki z Maciejowem. W końcu doczekamy się tam normalnego połaczenia, a nie gruntowej drogi na której można było tylko złapać gumę w rowerze. Podobno odcinek Sośnica -Maciejów ma być oddany w tym roku. Szczerze wątpię, ale coś się rzeczywiście zaczyna dziać. Poniżej kilka zdjęć z okolic przyszłego węzła Maciejów




Widok z nowego wiaduktu na północ w stronę Pyrzowic




A to na południe w stronę węzła Maciejów



Wiadukt jest jeszcze zamknięty dla ruchu



Widok na wiadukt ze starego nasypu



Tzw Piaskownia i Żerniki



Teren zalany latem 2010 teraz wygląda tak

wtorek, 1 marca 2011

Ruiny Stadionu XX-lecia w Gliwicach

Zima ma się powoli ku końcowi i dobrze bo mam już dość mrozów, śniegu i krótkiego dnia. Przez okres od ostatniego wpisu słonecznych dni było jak na lekarstwo, a więc ciekawych zdjęć i przede wszystkim chęci by gdzieś wyjść z domu i te zdjęcia zrobić też nie miałem. Ale w pewien piękny, mroźny dzień zapuściłem się na teren gliwickiego stadionu. No dobra, to trochę nadużycie, bo stadionu to miejsce nie przypomina od co najmniej 20 lat, tak daleko sięga moja pamięć. Stadion w aktualnej postaci powstał w latach 1962-1965, mieścił 36 tysięcy widzów, a więc był naprawdę dużym obiektem. Odbywały się na nim zawody, parady, wiece. Niestety w latach 90-tych zaczął podupadać, a aktualnie jest w stanie ruiny. Jednakże nie zostało już tym ruinom wiele czasu - na ich miejscu ma stanąć hala Podium - wizytówka Gliwic. Nie będę się tu wdawał w dyskusję czy jest ona potrzebna, czy nie, ale tak czy siak ten teren niedługo zmieni wygląd. A póki co kilka zdjęć tego obiektu ze stycznia 2011.








sobota, 15 stycznia 2011

Częściowe zaćmienie Słońca 04.01.2011 - Maciejów

Dziś dwa zdjęcia, ukazujące to dosyć rzadko spotykane zjawisko. Na szczęście tego dnia była dobra pogoda do obserwacji i udało się ten fakt uwiecznić. Zdaję sobie sprawę że większość zdjęć z tego dnia jest bardzo podobna, ale tak to wyglądało widziane z Zabrza-Maciejowa. Taki mały przerywnik od tematów okołoruinowych




niedziela, 2 stycznia 2011

Okolice KWK Szczygłowice

Witam w nowym roku. Na szczęście już po całym zamieszaniu wigilijno-sylwestrowym, tak więc możemy zacząć kolejny wpis. Dzisiaj o jednym z miejsc które należy koniecznie odwiedzić jeśli szuka się krajobrazów zdewastowanych przez górnictwo. To okolice KWK Szczygłowice, a konkretnie przejazd ulicą Lignozy. Zatrzymując się koło stawiku, mamy przed sobą naprawdę ciekawy industrialny krajobraz, a w tle kopalnię. Bardzo dobre miejsce na plener. Ja byłem tam wiosną, także widać tam jakieś oznaki życia, ale spodziewam się że teraz wygląda tam znacznie bardziej posępnie. Niestety nie mam czasu podjechać i sprawdzić :)












poniedziałek, 13 grudnia 2010

Stare dworce Śląska - Zabrze Mikulczyce

Kilka ładnych lat temu była sobie linia kolejowa z Bytomia do Pyskowic. Biegła dość malowniczymi jak na Śląsk zakątkami, większość trasy poprowadzona była w otoczeniu pól, obsługiwała też a jakże kopalnię węgla w Mikulczycach, miała odgałęzienie w stronę Tworogu, a nawet jeździły po niej pociągi pospieszne. Sam jechałem pociągiem "Ślązak" relacji Zielona Góra - Kraków, który o dziwo w jedną stronę kursował przez Zabrze- Mikulczyce. To wszystko działo się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. W tychże latach osiemdziesiątych linię zelektryfikowano i wszystko było pięknie, ładnie i cacy. Ruch towarowy i pasażerski kwitł w najlepsze i nikt się nie spodziewał że za kilkanaście lat zostanie tylko bocznica do Grzybowic i tor kolei piaskowej. Kolei piaskowej w Zabrzu należy się osobny i to niejeden wpis, natomiast dzisiaj kilka zdjęć z okolic dawnego dworca Zabrze-Mikulczyce. Swojego czasu była to całkiem ruchliwa stacja węzłowa z której odjeżdżały pociągi do Bytomia, Pyskowic i Tworogu. Miała dwa perony, podziemne przejście, a więc nie była to mała, nieistotna zagubiona w polu stacyjka przelotowa. Dzięki kolei piaskowej, której tor przez długi czas biegnie równolegle do dawnej linii Bytom - Pyskowice jeszcze w Mikulczycach można zobaczyć jakikolwiek pociąg. Niestety bywam tam regularnie, ale tylko w weekendy więc jeszcze nie udało mi się żadnego taboru sfotografować. Ale widać że tory są używane. Cóż kiedyś może jeszcze jakiś pociąg nawinie mi się pod obiektyw.



Rozpoczynamy od przejazdu kolejowego w Mikulczycach i idziemy w kierunku dawnego dworca. Pogoda tego letniego dnia była niespecjalna, zanosiło się na deszcz. Idziemy środkiem toru kolei piaskowej, a po lewej kiedyś biegły dwa tory wspomnianego szlaku Bytom-Pyskowice


Idąc wzdłuż szlaku mijamy działki, cmentarz i dochodzimy do mostu. Pod spodem ulica Składowa. Jesteśmy już w okolicach pętli tramwajowej. A na zdjęciu jedyny pozostały kikut latarni - chyba nie opłacało się go nigdzie stąd zabierać.





Dochodzimy już do terenu stacji Zabrze-Mikulczyce. Oto pozostałości dwóch peronów.


Ten tor biegnie do zakładów przy ulicy Magazynowej i kończy się kozłem oporowym w okolicy przecięcia się dawnej linii Mikulczyce-Tworóg Z drogą Gliwice- Tarnowskie Góry. Uff, trochę namieszałem


Zasypane wejście do tunelu na peronie pierwszym








I na koniec trzy zdjęcia budynku dworcowego. Jeszcze wiadomo co to za budowla, jeszcze tablica z nazwą stacji jest widoczna, ale znaków życia nie ma tam wiele. No cóż taka kolej rzeczy. Do tej pory np na Google Earth jest bardzo dobrze widoczne całe założenie stacji, a ja mam nadzieję kiedyś pójść tym szlakiem dalej. Mikulczyce nie było jedyną stacją na tej linii, ale na pewno największą. Pozostałe przystanki to Czekanów Śl, Czekanów Wieś i Przezchlebie. Wiosną postaram się wybrać z aparatem w tamte rejony aby zobaczyć czy zostały jeszcze jakieś pozostałości tej linii w innych miejscach